Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Religion/etikk/filosofi (9)
  • Forskning og metode (4)
  • Læreplaner (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Naturfag (2)
  • Norsk (2)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (7)
  • Første steg (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Knut Ove Æsøy (2)
  • Audhild Norendal (1)
  • Beate Børresen (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Ketil Rogn-Hamre (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Per Øyvind Solvang (1)
  • Øystein Brekke (1)
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis

Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger

Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen.

Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay

Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Utdanningsvitskapens positivistiske arv

Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Platons comeback – fremveksten av den klassiske bevegelsen i internasjonal utdanning

Skolen har et ansvar for elevenes allmenndannelse selv om mange mener at den for tiden tar for lett på dette ansvaret. En ny internasjonal bevegelse innen skole og utdanning, her omtalt som den klassiske bevegelsen, vokser frem. Den er ikke stor i Norge, men dens synspunkter sammenfaller med en del argumenter som også er blitt brukt her i landet.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Filosofisk samtale i alle fag

Filosofi er ikkje eit eige fag i skulen, men kan gå inn som ein del av arbeidet i eksisterande fag. I filosofiske samtalar er det ikkje formidlinga, men forståinga av fagstoffet som er det viktige: å stille gode spørsmål, å tenkje ut gode resonnement og å sjå ei sak frå fleire sider. Gjennom samtale vil elevane over tid kunne få ei djupare forståing av innhaldet i skulefaga.

Publisert: 02.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo