Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Autisme (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)

Artikkelforfatter

  • Anna Aase Ugland (1)
  • Bjørk Kehlet (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Janne Madsen (1)
  • Solveig Bru Egeland (1)
  • Stine Løvereide (1)
  • Trude Havik (1)
Fagfellevurdert

Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon

Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv

Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

Jeg får ikke sove!

Nyere forskning viser en klar sammenheng mellom bruk av digitale kommunikasjonsverktøy, søvn og skolevansker. Forfatteren av denne artikkelen, som er lærer og spesialpedagog i den videregående skolen, opplever at mange fagvansker har sammenheng med søvnmønsteret til eleven. Hun mener at kampen for å ta søvnen tilbake er en av de viktigste vi står overfor i dagens skole. Og kanskje den vanskeligste. Og hvem skal ta den?

Publisert: 15.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo