Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (13)
  • Ungdomstrinn (13)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Barnetrinn (4)
  • Studieforberedende (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Atferd (3)
  • Barnehage (3)
  • Ledelse (2)
  • Skolevegring (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • NTNU (2)
  • Forebygging.no (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne Hege Strand (1)
  • Bente Hvidsten (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Christian W. Beck (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Elisabeth Stenshorne (1)
  • Gunvor B. Wilhelmsen (1)
  • Halvor Bjørnsrud (1)
  • Hege Steiro (1)
  • Håvard Egge (1)
  • Iver Hole (1)
  • Mari Finstad Evenby (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Svarstad (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marja Leonhardt (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Stian Overå (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen

Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker

En rekke elever i skolen sliter av ulike årsaker med å konsentrere seg. I dagens skole tenker en gjerne at dette må være elever med en ADHD-diagnose eller vansker av sosioemosjonell art. Artikkelen konsentrerer seg om lærernes oppfatning av elever som ikke har de nevnte diagnosene, og hvor en ikke kjenner årsaken til manglende konsentrasjon.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Artikkel

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller

Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker.

Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Kronikk

Ungdom i koronatiden: Resultater fra ungdomsundersøkelse under korona-lockdown

Under korona-pandemien hadde elever over hele landet uker med hjemmeskole og store begrensninger for hva de kunne foreta seg på fritiden. I mai 2020 gjennomførte Kompetansesenter rus – region øst (KoRus-Øst) en spørreundersøkelse som gir innblikk i hvordan ungdom opplevde og håndterte livet under perioden med koronastengte skoler. Et funn som fremstår som spesielt interessant er at ungdommene sov mer og opplevde mindre stress under lockdown enn normalt.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Forebygging.no
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge

En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Sterk økning i hasjbruk blant ungdom i Oslo

Tall fra Ung i Oslo 2018 viser at hasjbruken blant osloungdom har økt markant siden 2015. Bruken er størst på vestkanten.

Publisert: 19.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Skolebasert kompetanseutvikling – en strategi for læreres læring

Ved Slemmestad ungdomsskole i Buskerud er det gjennomført arbeid med skolebasert kompetanseutvikling som del av Utdanningsdirektoratets satsing på ungdomstrinnet. En viktig erfaring fra arbeidet var at definisjonen av skolebasert kompetanseutvikling bør utvides til også å omfatte elevråd og foreldreutvalg.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Sosial bakgrunn - et skoleproblem

Arbeiderklasselever har klart dårligere læringsresultater enn middelklasseelever. Muligheter til sosial mobilitet gjennom dagens skole er tenkt positivt, men kan for flere elever også oppleves negativt, fordi det kan bety nedvurdering av eget oppvekstmiljø. Spesielt arbeiderklasseelever ønsker en mer praktisk opplæring, helst utenfor skolen. Kanskje vi trenger et nytt konsept, en «restart», for ungdomsskoleopplæringen.

Publisert: 01.04.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Sosiale forskjeller på ungdomstrinnet

Foreldres utdanning spiller en viktig rolle for hvordan elevene presterer på skolen. Samtidig ser man at ulik sosial bakgrunn ser ut til å spille en stadig større rolle utover i ungdomstrinnet. Slik sett kan man stille spørsmål ved den sterke vektleggingen av småbarnsfasen for å redusere sosial ulikhet i skolen.

Publisert: 02.06.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo