Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (28)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (29)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Digitalisering (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Klasseledelse (3)
  • Motivasjon (3)
  • Barnehage (2)
  • Lekser (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skolevegring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (29)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (6)
  • Heidi Ertzeid (4)
  • Kjersti Lassen (4)
  • Christine Gulbrandsen (3)
  • Ida Vikseen Larsen (3)
  • Nina Eriksen (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Sonja Balci (2)
  • Stig Nøra (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Maria Lokna (1)
Artikkel

Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme

Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Foreldre må snakke mer om det positive ved skjermbruk

– Når barn og voksne snakker sammen om skjermbruk og spilling handler det ofte om regler om når, og hvor lenge de kan være på skjerm. Ikke om hva de gjør.

Publisert: 24.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Unge med diabetes: «Jeg vil ikke være annerledes»

Forskere har intervjuet ungdommer som nylig har fått diabetes type 1. En ny studie forteller om erfaringene deres og hvordan de lærer seg å leve med sykdommen.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer

I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta.

Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker på robotteknologi i klasserommet

Det er langt mer enn bare velfungerende teknologi som skal til for at roboten finner sin plass i klasserommet, viser ny forskning.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan skal barna oppdras?

Skal man holde på foreldrenes tradisjoner eller bryte med dem og bli mer som majoriteten i Norge? Dette er et dilemma som ofte melder seg når barn av innvandrere får egne barn å oppdra, viser forskning fra OsloMet.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke

Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei.

Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser

Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt.

Publisert: 23.06.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Ta barna med på matlagingen!

Barn som vokser opp i familier med interesse for matlaging har et sunnere kosthold med mer fisk og grønnsaker.

Publisert: 11.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen

Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?

Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forsker bekymret for koronafravær på skolen

Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd.

Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Disse ungdommene slet med hjemmeskole

Selv om de fleste elever klarte seg bra gjennom hjemmeskole-perioden, fortalte 6 av 10 ungdommer i Oslo at de lærte mindre.

Publisert: 21.08.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen

En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør.

Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress?

NOVA-forsker Ingunn Marie Eriksen har intervjuet norske ungdommer om skolestress og foreldrepress.

Publisert: 07.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor

Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO.

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: De minste elevene hadde minst kontakt med læreren

En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.

Publisert: 10.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet, Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte

Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik får du til et godt samarbeid med skolen

Den nye skolehverdagen med hjemmeundervisningen setter samarbeidet mellom lærer og foreldre på nye prøver. Her får du gode råd.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo