Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (16)
  • Samfunnsfag og historie (16)
  • Demokrati og medvirkning (9)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Utdanningsforbundet (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Magnus Heie (2)
  • Utdanningsforskning.no (2)
  • Adam Wild (1)
  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Claudia Lenz (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Hege Alnæs (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Magne Kveseth (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Mari Kristine Jore (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Tomas Stølen (1)
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Tema: Kontroversielle tema

Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken.

Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Terror og opplysning: Danning til medborgerskap etter 22. juli

I denne artikkelen drøftes terroren den 22. juli 2011 fra et danningsperspektiv. Beviser 22. juli viktigheten av å danne individer til kritisk tenkning slik at de kan delta i et deliberativt demokrati?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 8 (2022)
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen

Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv

FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Video

Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid

Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.

Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?

22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya.

Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skolesystem uten kulturell forankring

Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling.

Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse?

Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene.

Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati

Minoriteter har til ulike tider blitt utsatt for kontroll, overgrep og eksklusjon av den norske stat. Disse historiene har også vært med å forme dagens samfunn. Dersom slike historier ikke anerkjennes, konstrueres et eksepsjonelt bilde av et vestlig demokrati, hvor moderne rettsstatsprinsipper, inklusjon, likestilling og likeverd vises frem som sentrale verdier, mens eksklusjon og kontroll av minoritetsgrupper ikke har en plass.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo