Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Podcast (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samfunnsfag og historie (7)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Digitalisering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (7)

Artikkelforfatter

  • Gunnar Grut (3)
  • Martin Øystese (3)
  • Unni Eikeseth (3)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Grete Wolden (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
Artikkel

– Lærere bør oppfordre til mer debatt i klasserommet

Å trene på diskusjoner kan gi elevene mestring i å stå i opplevelser der det er uenighet.

Publisert: 14.09.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale

Da lærerne bidro til å redde Norge fra nazismen

For første gang fortelles den fulle historien om hvordan mange hundre lærere holdt ut flere måneder med tortur, sult og sykdom under 2. verdenskrig fordi de nektet å undervise nazistisk ideologi.

Publisert: 11.01.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 3

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 2

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 1

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

Hvordan skal skolen undervise om 22. juli?

Hvordan skal lærerne undervise elever på de ulike trinn om 22.juli-angrepene og andre alvorlige hendelser? Et læringsmateriell skal utvikles. NRK Supernytt er også med på laget.

Publisert: 21.09.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Elever spiller seg til bedre læring

Hva skjer når elever får i oppdrag å lage dataspill for å lære seg samfunnsfag?

Publisert: 24.09.2015 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo