Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Samfunnsfag og historie (10)
  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Voksenopplæring (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (10)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (3)
  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Jeffrey Allan Lugowe (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Åshild Losnegard (1)
Artikkel

Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen

Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Ungdom, engasjement og politikk

I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene?

Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet?

Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet.

Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet?

Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik lærer vi om personlig økonomi

– Så langt har velferdsstaten sviktet i å lære folk om personlig økonomi, sier forsker bak ny rapport.

Publisert: 22.10.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Viktigere enn noen gang at elever lærer kritisk tenkning

Ny bok viser hvordan kritisk tenkning kan brukes i skolehverdagen.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Historiefagets utvikling i skolen

– Lærerne spilte en viktigere rolle enn vi har trodd, mener førsteamanuensis Brit Marie Hovland.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo