Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (19)
  • Blogg (6)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (30)
  • Klasseledelse (9)
  • Barnehage (7)
  • Mobbing (5)
  • Psykisk helse (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Lek (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)
  • Stress (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (30)

Artikkelforfatter

  • Leif Tore Sædberg (3)
  • Maria Gilje Strand (3)
  • Ina Midttveit (2)
  • Ingunn Størksen (2)
  • Kari Stamland Gusfre (2)
  • Lars Edvin Bru (2)
  • Maren Stabel Tvedt (2)
  • Trude Havik (2)
  • Erik Nordgreen (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Leiv Gunnar Lie (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Randi M. Sølvik (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Tove Flack (1)
Artikkel

Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen

Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad.

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt

Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter».

Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele den norske barnehagesektoren, uttalte prosjektleder Ingunn Størksen under Arendalsuka.

Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

På samme lag for barn som strever med å gå på skolen

Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe kreves et godt samarbeid mellom alle involverte aktører og at alle spiller på samme lag.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?

Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?

Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret»

Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere.

Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Runddansen mellom relasjonar og læring

Me må slutte å skilje mellom relasjonsbygging og fagformidling. Runddansen mellom relasjonar og læring er tett. Trinna blir satt frå første dag, men dansen held fram gjennom heile skuleløpet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse

Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling.

Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever blir mer engasjerte av lærere som bryr seg

Gløden for skolen synker med alderen om ikke læreren gir følelsesmessig støtte til den enkelte elev, viser en ny studie av hvordan læreren påvirker engasjementet hos elevene.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

– Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen

Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole.

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Læreren viktig for hvilke mål elevene setter seg på skolen

Hvordan læreren ser på læring er viktig for elevenes målorientering på skolen. Det viser forskning gjort ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen

Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person?

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mer læring og mindre skole i barnehagen

Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek.

Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Lærerens sensitivitet

Sensitivitet betyr følsomhet, evne til å fange opp signaler og å respondere på dem. Positiv lærersensitivitet er lærerens følsomhet for og evne til å respondere på enkeltelevenes og klassens behov.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo