Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Forskningskafe (1)
  • Forskningsnotat (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Ledelse (11)
  • Samspill og relasjoner (11)
  • Skoleutvikling (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Barnehage (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Homme (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eli Kristine Korsmo (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Lin Elisabet Sandhaug Ramberg (1)
  • Martin Skogheim (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Øyvind Glosvik (1)
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

“I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work

Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen?

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Forskningsnotat

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Leiingspraksis i vidaregåande skule – om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet

Det er kanskje ikkje kunnskap som er mangelvare i vidaregåande skule, men heller leiing som fremjar kunnskapsdeling i kollegia. Skuleleiarar kan gjere ein stor skilnad gjennom ulike måtar å leie på.

Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Slik blir du en god leder i det offentlige

Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast

BLUPODDEN Leiing i den lærande barnehagen

Undrar du deg over leiaren si rolle i utvikling av lærande fellesskap i barnehagen?

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert

Skoleledernettverk som arena for læring og støtte

Skoleledernettverk, som tidligere ble dannet på selvstendig initiativ, er etter hvert blitt en obligatorisk innretning hvor skoleeier har en viss innflytelse på agendaen. Studien søker å belyse nettverkssamarbeid som arena for læring og støtte i en tid da det stilles store forventninger og krav til skoleledere.

Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 1/2021
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Alle kan jobbe kreativt

Det er en myte at det å være kreativ er det samme som å være kunstnerisk eller bare «tenke utenfor boksen». Så hvordan kan ledere bruke sin og de ansattes kreativitet i barnehage og skole?

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo