Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Podcast BluPodden: Trøbbel eller moro med flagg? Å bruke nasjonalflagg som symbol på mangfold og fest er vanlig praksis i norske barnehager, men ikke alle opplever dette som noe positivt. Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Fagfellevurdert Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold. Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021