Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Selvregulering (9)
  • Klasseledelse (4)
  • Motivasjon (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (9)

Artikkelforfatter

  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Claudia Lenz (1)
  • Einar M. Skaalvik (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Odd Harald Valdermo (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
  • Svein-Erik Andreassen (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
  • Tor J. Schjelde (1)
  • Tore Brøyn (1)
Fagartikkel

Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd

Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel

Alle elever ønsker å bli sett – det gjelder også de elevene som uttrykker at de ønsker å være i fred

Elever ble intervjuet om sine relasjoner til lærere. For lærerne ble det en påminnelse om hvor viktig kroppsspråk, stemmebruk og mimikk er for elevenes trivsel og læring.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen

En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Prestasjonspresset i skolen

Mange elever opplever et betydelig prestasjonspress i skolen. Uavhengig av om elevene gjør det bra eller ikke, viser en ny undersøkelse at prestasjonspresset kan resultere i nedstemthet, utmattelse og lavere selvverd. Det er derfor grunn til å rette søkelyset mot årsakene til prestasjonspresset i skolen og sammenhengen mellom prestasjonspresset i skolen og elevenes mentale helse.

Publisert: 15.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Læringskompetanse – i PISA, i fagartikler og i norsk skole

Det er blitt hevdet, med bakgrunn i internasjonale komparative undersøkelser, at norske elever mangler læringsstrategier. Men realiteten er at vi fortsatt vet lite om selvregulert læring og hvordan man kan tilrettelegge for å fremme dette i de ulike fagene.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Hvordan føles det? Om forholdet mellom følelser og læring

Forskningen rundt følelser og læringsprestasjoner har vært sparsom, men bekrefter at positive følelser gjør læringsarbeidet lettere. Samtidig ser man at kjedsomhet ikke bare er et resultat av for få og lave læringsutfordringer, slik flytforskningen har hevdet, men like gjerne kan komme som et resultat av for store utfordringer som eleven ikke har forutsetninger og muligheter til å mestre.

Publisert: 26.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Elevers selvdisiplin og lærerens rolle

Selvdisiplin er en svært viktig faktor i elevers læringsarbeid, kanskje viktigere enn intelligens. Mye tyder på at skolens mulighet til å påvirke elevenes selvdisiplin er større enn det man faktisk har klart å realisere. En måte å hjelpe eleven på er å tilby en forpliktende kontrakt, slik at sjansen for at kortsiktige fristelser skal kunne ødelegge for arbeidet, blir mindre.

Publisert: 12.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Vurdering og selvregulert læring

Opplæringslova sier at elever skal involveres i eget vurderingsarbeid. Det pekes på at elevenes deltakelse kan fremme både motivasjon og læring. Studier i Norge tyder imidlertid på at elevdeltakelse i vurderingen fremdeles er vanskelig å få til i praksis. En løsning kan være å knytte vurdering og selvregulert læring tettere sammen, ved at elevene i større grad får lære hvordan de skal evaluere egne prestasjoner og dermed øke sin motivasjon for skolearbeidet.

Publisert: 01.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo