Artikkel – Læreplanverket har på mange måter landet helt greit – Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Norsklærere etter fagfornyelsen: Usikre på innholdet i faget Læreplanen i norsk sier lite om hvilke kunnskaper elevene skal få. På sitt beste gir det stort pedagogisk handlingsrom for lærerne, på sitt verste kan det gi mange ulike norskfag, ifølge forsker. Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene. Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20 Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra? Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel LK20: Eksterne aktører bidrar til styring av skolene på «armlengdes avstand» Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker. Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Podkast: Er læreboka død? Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle? Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Læreplanene speiler samfunnet – Læreplaner er blant de mest innflytelsesrike tekstene vi har, og vil sette sitt preg på framtidens samfunn og arbeidsliv, forteller forsker. Publisert: 16.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Dybdelæring og nye fag i fremtidens skole Fremtidens skole skal ruste elevene til å møte utfordringer de vil få både i arbeidslivet og i livet generelt. Undervisningen skal i større grad reflektere behovet for nye kompetanser. Elevene skal få rom til å gå i dybden på fagene samtidig som deres faglige forståelse styrkes. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo