Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lærervurdering (5)
  • Skoleutvikling (5)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Mette Færøyvik Karlsen (1)
  • Anne-Karin Haldorsen (1)
  • Elaine Munthe (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke † (1)
  • Tone Baugstø (1)
  • Tore Brøyn (1)
Fagartikkel

Samtalens mulighetsrom − fra tomgangssnakk til læring i profesjonelle fellesskap

Profesjonelt læringsfellesskap kan lett bli et tomt begrep dersom vi ikke utvikler kunnskap om hvordan fellesskap i skolen kan bli lærende. Måten samtaler gjennomføres på, spiller en avgjørende rolle for resultatet.

Publisert: 04.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Committing to School Development: Social and Material Entanglements

Ståstedsanalyse (Point of View analysis) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Artikkel

Tilbakemelding til tilbakemelderne

Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling

Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo