Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (7)
  • Vurdering (7)
  • Læreplaner (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Organisering (2)
  • Digitalisering (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Acta Didactica (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Lars Gunnar Briseid (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke † (1)
  • Sverre Tveit (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Eksamen opp til vurdering

Den tradisjonelle skoleeksamen har fulgt med skolen i alle år. I det politiske ordskiftet synes man å være opphengt i eksamens sertifiseringsrolle, og lite opptatt av eksamens roller i styringen av utdanningssystemet og i å støtte lærernes undervisnings- og vurderingspraksis. Men har en flere hundre år gammel eksamensordning livets rett i 2023?

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Professor Tine S. Prøitz skal lede nytt offentlig utvalg

– Et viktig arbeid, sier Prøitz om utvalget som skal evaluere nasjonale prøver i skolen.

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Samarbeid om vurdering – profesjonsfellesskapets rolle

God vurderingspraksis krever samarbeid mellom lærere. De må klargjøre hvordan de forstår vurdering, og hvilke konsekvenser denne forståelsen har, gjennom praktiske handlinger.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet – en trussel mot skolens danningsoppdrag

Forsøket på å sikre kvalitet på opplæringen i skolen har resultert i uklare signaler til skoleledere og lærere om hvordan man skal innrette opplæringen. Mens loven og læreplanene har et helhetlig danningsperspektiv, legger kvalitetsvurderingssystemet vekt på elevprestasjoner i noen få av fagene.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo