Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Skolevegring (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne Hege Strand (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Hege Merete Somby (1)
  • Marianne Svarstad (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Robin Ulriksen (1)
Fagfellevurdert

Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen

Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagartikkel

Registrering av skolefravær

Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær.

Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagfellevurdert

Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov

Elevbedrift regnes for å  gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo