Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Skolevegring (6)
  • Rådgivingstjeneste (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)

Artikkelforfatter

  • Trude Havik (2)
  • Alexander Meyer (1)
  • Cecilie I. Lerstang (1)
  • Jo Magne Ingul (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Robin Ulriksen (1)
Fagartikkel

Tidlig intervensjon ved skolevegring

De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar

En uklar paragraf i opplæringsloven gjør det mulig å frita sårbare elever for opplæringsplikten, uten at det straks blir satt inn alternative tiltak. Rektorer og ansatte i PP-tjenesten er intervjuet om ulike kommuners håndtering av lovverket.

Publisert: 05.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Registrering av skolefravær

Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær.

Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Når skolefravær blir et problem

Det finnes mange grunner til at noen elever velger ikke å møte opp på skolen. Derfor er det også mange ulike tiltak som må vurderes når man skal prøve å få eleven tilbake til skolen og undervisningen.

Publisert: 17.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Tourettes syndrom, vegringsatferd og bekymringsfullt skolefravær

Mange elever med Tourettes syndrom viser uvilje mot å gå på skolen allerede fra småskolen av. På ungdomstrinnet melder de seg gjerne helt ut, selv om lærerne oppfatter dem som elever med gode evner og gode sosiale relasjoner.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Tvang – skoleforskningens blinde felt

En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo