Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Naturfag (6)
  • Skriving (6)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Naturfagsenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nynorsksenteret (1)
  • Skrivesenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Knain (2)
  • Vibeke Lorentzen (2)
  • Charlotte Tvedte (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Mari-Ann Igland (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Torunn Hetland (1)
  • Trude Kringstad (1)
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre

Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret.Spørsmålet vi søker svar på, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene.

Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 4/2020
Artikkel

– La elevane lesa og skriva som forskarar

Lesing og skriving er meir enn lesing og skriving. Forskar Gard Ove Sørvik ynskjer at elevane i naturfag skal få lesa og skriva på faget sine premiss.

Publisert: 08.03.2016 Hentet fra Naturfagsenteret
Fagartikkel

Skriving i matematikk og naturfag

Systematisk og aktivt arbeid med å utvikle barns skriveferdigheter er en sentral del av opplæringen i matematikk og naturfag. Elevene utvikler seg både gjennom å bruke skriving til å utvikle kunnskap i faget og gjennom å bruke skriving til å kommunisere kunnskapen sin til andre.

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Skriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag

Å skrive forsøksrapporter i forbindelse med forsøk og ulike former for feltarbeid er en sentral del av tekstarbeidet i naturfag.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk

- Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster?

Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo