Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (12)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Norsk (21)
  • Skriving (21)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Læreplaner (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Læremidler (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (11)
  • Acta Didactica (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nynorsksenteret (1)
  • Skrivesenteret (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Trygve Kvithyld (2)
  • Ann-Kristin Kjølholdt (1)
  • Anne Håland † (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Charlotte Tvedte (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Frøydis Hertzberg (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Gunnhild Aakervik (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Ingrid Hilmer (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Jon Smidt (1)
  • Kjersti Rossland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Magnhild Selås (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Marthe Berg Reffhaug (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Sissel E. Roås (1)
  • Tone Finne (1)
  • Torunn Hetland (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Trude Kringstad (1)
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Kronikk

Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket

Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 23.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Artikkel

Kreativ skriving i norskfaget

Hva er egentlig kreativ skriving i norskfaget? Er kreative tekster plankeoppgaver, eller er dette komplekse oppgavetyper som elevene for enhver pris må unngå?

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

Arbeidsrettet norsk for yrkesfag

Voksnes læring må ha et siktemål. Det må oppleves som nyttig å sitte på skolebenken, komme seg ut i arbeidslivet og ta flere kurs og mer utdanning. Opplæringsløpet må gi både motivasjon, mål og mening. Da blir det lettere å få med seg språk, fag og kulturkoder på arbeidsplassen og i dagliglivet. Arbeidsrettet norsk for yrkesfag kan gi suksess.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Yrke 4/2018
Fagartikkel

Å undervise forfatterspirer

Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagfellevurdert

Skrivediskurser i norskfaget - en analyse av hvordan norsklærere gir skriveoppgaver på åttende trinn

Det er mange gode grunner til å vektlegge sjanger og sjangernormer i undervisningen. Det å mestre ulike relevante sjangre er en vesentlig del av det å være skriftkyndig, men det finnes også mange andre måter å jobbe med tekst i undervisning.

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Fagfellevurdert

Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken

Samtaler om modelltekster er en sentral del av modelltekstdidaktikken. Denne artikkelen ser på hvordan slike samtaler kan gjennomføres og viser eksempler på spørsmålstyper som kan brukes for å oppdage, utforske og utfordre modelltekster.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Artikkel

Disse feilene gjør vi oftest på nynorsk

Bokmålsbrukere tenker for komplisert når de skriver nynorsk, mener professor i nordisk språk.

Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver” - arbeid med skrivestrategier i videregående skole

Arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagartikkel

Tekstvurdering og skriveprøven

En gruppe lærere er blitt spesielt skolert i å vurdere elevenes resultater på utvalgsprøvene i skriving. En undersøkelse viser at lærerne endrer sin vurderingspraksis etter hvert som de får mer skolering og blir mer rutinerte. Men fortsatt blir mange hengende igjen i tidligere praksis der formative og private vurderingsstrategier konkurrerer med det felles vurderingsgrunnlaget som er etablert.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Den første skrive- og leselæringen. Bruk av PC med lydstøtte

Å endre pedagogisk praksis i den første skrive- og leselæringen kan bidra til økt læring hos elevene. En gruppe elever har skrevet seg til lesing på PC med lydstøtte i et inkluderende og støttende læringsmiljø. Lærerne beskriver gode erfaringer med både læring og trivsel. Arbeidsformen egner seg godt for tilpasset opplæring og tidlig innsats.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Samansette elevtekstar – korleis forstå og bruke dei

Ein sjuandeklassing får i oppgåve å skrive ein tekst om kva ho har gjort i sommarferien. Ho vel å svare med ein tekst som består av verbaltekst og bilete i form av teikning, altså ein samansett tekst. Elevteksten blir her analysert og halde fram som eit døme på at skolen bør vise meir aksept for andre teiknsystem enn berre reine verbaltekster.

Publisert: 22.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen

Elevene som begynner i skolen har ulik erfaring med lesing og skriving. I oppdagende skriving lærer barna å eksperimentere med egen skriving før de har lært seg alle bokstavlydene. Gjennom dialog støttes eleven gjennom de ulike stadiene i skriveprosessen. Metoden gjør det mulig å la den enkelte elev få arbeide på sitt eget nivå i skriveutviklingen.

Publisert: 02.06.2014 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk

- Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster?

Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagartikkel

Skriving på ungdomstrinnet - Fem prinsipper for god skriveopplæring

Det er et paradoks at det mediet elever bruker for å vise kunnskap og kompetanse i skolehverdagen, skriving, ofte blir tatt for gitt. Når vi tror vi måler elevenes kunnskaper, måler vi i realiteten elevenes evne til å uttrykke denne kunnskapen gjennom skrift. Den kommende nasjonale satsingen på ungdomstrinnet vil være en god anledning for skolene til å satse på skriving.

Publisert: 30.05.2013 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Sakprosa i skolen - Eksempler på undervisningsopplegg

Elevene skriver i alle fag — hovedsakelig sakprosa. I tillegg forholder de seg til en mengde sakprosatekster, særlig i form av lærebøker. Men selv om elevene både er brukere og produsenter av sakprosa, har den funksjonelle sakprosaen hatt liten plass i opplæringen. Noen eksempler fra ungdomstrinnet viser hvordan lærere i alle fag kan arbeide mer strukturert med sakprosaskriving.

Publisert: 18.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Veier til kunnskap, identitet og kultur Om formål og bruk i skolens skriveopplæring

Hvis elevene skal skrive tekster med mening og lære noe av det de skriver, må de ha noe skrive om, et språk som passer til situasjonen og en forståelse for hva skrivingen skal brukes til. Når elevene blir usikre på bruken, går det ofte ut over tekstens innhold og form.

Publisert: 17.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Å skrive, det er å omskrive

Når elever skal lære å skrive, bør de tidlig få vite hvordan en god tekst blir til. De bør for eksempel lære at gode tekster nesten alltid er et resultat av mange omarbeidelser. Begrepet revisjonskompetanse blir her introdusert, sammen med fem teser om hva som skal til for å sikre at lærerens respons blir funksjonell og meningsfylt for elevene.

Publisert: 16.01.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo