Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (26)

Artikkeltema

  • Skriving (26)
  • Norsk (11)
  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Digitalisering (7)
  • Barnetrinn (6)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Læremidler (4)
  • Læreplaner (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Vurdering (2)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Motorikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (26)

Artikkelforfatter

  • Iris Hansson Myran (3)
  • Trude Kringstad (3)
  • Trygve Kvithyld (3)
  • Joke Dewilde (2)
  • Anders I. Mørch (1)
  • Ann-Kristin Kjølholdt (1)
  • Anne Helene Strand-Andersen (1)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anne Håland † (1)
  • Annie Karoline Olafsrud (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Dag Freddy Røed (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Frøydis Hertzberg (1)
  • Gitte N. Gjersdal (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Henrik Tjønn (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Ingeborg Strandos (1)
  • Ingrid Hilmer (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Ingunn Bremnes Stubdal (1)
  • Jon Smidt (1)
  • Katrine Lyngseth Lund (1)
  • Kjersti Rossland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Marthe Berg Reffhaug (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Reidun Flugstad Rygg (1)
  • Ruth Seierstad Stokke (1)
  • Sigrid Tynning (1)
  • Sissel E. Roås (1)
  • Siv Anita Bjørkli (1)
  • Sten Ludvigsen (1)
  • Tone Finne (1)
  • Tonje Hilde Giæver (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagartikkel

Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen

Elevene som begynner i skolen har ulik erfaring med lesing og skriving. I oppdagende skriving lærer barna å eksperimentere med egen skriving før de har lært seg alle bokstavlydene. Gjennom dialog støttes eleven gjennom de ulike stadiene i skriveprosessen. Metoden gjør det mulig å la den enkelte elev få arbeide på sitt eget nivå i skriveutviklingen.

Publisert: 02.06.2014 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Skriving på ungdomstrinnet - Fem prinsipper for god skriveopplæring

Det er et paradoks at det mediet elever bruker for å vise kunnskap og kompetanse i skolehverdagen, skriving, ofte blir tatt for gitt. Når vi tror vi måler elevenes kunnskaper, måler vi i realiteten elevenes evne til å uttrykke denne kunnskapen gjennom skrift. Den kommende nasjonale satsingen på ungdomstrinnet vil være en god anledning for skolene til å satse på skriving.

Publisert: 30.05.2013 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Sakprosa i skolen - Eksempler på undervisningsopplegg

Elevene skriver i alle fag — hovedsakelig sakprosa. I tillegg forholder de seg til en mengde sakprosatekster, særlig i form av lærebøker. Men selv om elevene både er brukere og produsenter av sakprosa, har den funksjonelle sakprosaen hatt liten plass i opplæringen. Noen eksempler fra ungdomstrinnet viser hvordan lærere i alle fag kan arbeide mer strukturert med sakprosaskriving.

Publisert: 18.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Veier til kunnskap, identitet og kultur Om formål og bruk i skolens skriveopplæring

Hvis elevene skal skrive tekster med mening og lære noe av det de skriver, må de ha noe skrive om, et språk som passer til situasjonen og en forståelse for hva skrivingen skal brukes til. Når elevene blir usikre på bruken, går det ofte ut over tekstens innhold og form.

Publisert: 17.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Fagartikkel

Å skrive, det er å omskrive

Når elever skal lære å skrive, bør de tidlig få vite hvordan en god tekst blir til. De bør for eksempel lære at gode tekster nesten alltid er et resultat av mange omarbeidelser. Begrepet revisjonskompetanse blir her introdusert, sammen med fem teser om hva som skal til for å sikre at lærerens respons blir funksjonell og meningsfylt for elevene.

Publisert: 16.01.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Oppskrift for god skriving

Skrivepedagoger har diskutert om det fins en oppskrift for skriving som gjelder for alle fag, for eksempel jus, biologi, geografi og norsk. Selv om fagfolk er skeptiske, viser erfaringer fra klasserommet at generelle skriveoppskrifter kan bidra positivt.

Publisert: 20.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo