Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Skriving (9)
  • Læreplaner (3)
  • Norsk (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Naturfag (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (9)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (3)
  • Anne Håland † (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Erik Knain (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Kristin Kibsgaard Sjøhelle (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
Fagfellevurdert

Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2

Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane?

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?

En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. Vi har begrenset kunnskap om denne formen for pedagogisk praksis.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet

Denne artikkelen bidrar med kunnskap om hvordan lærere veileder elever i skriving før det finnes tekst å veilede på.

Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Acta Didactica Vol. 14, 1/2020
Fagfellevurdert

Å måle skriving som grunnleggende ferdighet

Å måle elevenes skriveferdigheter har vært faglig komplekst og kostbart. Artikkelen gjør rede for hvordan prøvene ble utviklet, hva som har kjennetegnet dem og hvilke endringer som har skjedd med dem i løpet av denne perioden, og belyser derved denne kompleksiteten.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagfellevurdert

Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken

Samtaler om modelltekster er en sentral del av modelltekstdidaktikken. Denne artikkelen ser på hvordan slike samtaler kan gjennomføres og viser eksempler på spørsmålstyper som kan brukes for å oppdage, utforske og utfordre modelltekster.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver” - arbeid med skrivestrategier i videregående skole

Arbeidet med skriverammer har satt i gang betydningsfulle samtaler rundt skriving og tekstkompetanse både i kollegiet og i klasserommene.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 1/2017
Fagfellevurdert

Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? - Studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag

Resultatene i denne studien viser at alt i alt ser bruk av skriveramme ut til å fungere som et godt verktøy for et flertall av elevene i denne klassen.

Publisert: 04.01.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo