Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Skriving (11)
  • Barnetrinn (5)
  • Digitalisering (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Matematikk (2)
  • Norsk (2)
  • Barnehage (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (11)

Artikkelforfatter

  • Gudrun Kløve Juuhl (2)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Dag Freddy Røed (1)
  • Elin Strømman (1)
  • Gro Ulland (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Maja Michelsen (1)
  • Mari-Ann Igland (1)
  • Marianne Røskeland (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Rune Herheim (1)
  • Ruth Seierstad Stokke (1)
  • Sindre Dagsland (1)
  • Tonje Hilde Giæver (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagfellevurdert

Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)

Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres?

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre

Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret.Spørsmålet vi søker svar på, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene.

Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Hjartemaskinar og husnummer. Femåringars eigeninitierte tekstar – bruk og retorisitet

Også born som enno ikkje er innlemma i det formelle lese- og skriveopplæringssystemet, skaper tekstar som har kommunikativ funksjon og verdi. Likevel vert ofte tekstproduksjonen til born, også barnehageborn, studert med utdanningssystemet sine føremål om læring og vurdering som premiss.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Fagfellevurdert

Forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida, med eit nordisk fokus

Denne artikkelen gjev oversikt over nordisk forsking på barn og ungdoms tekstar og tekstpraksisar på fritida dei siste tjue åra. I denne perioden har vilkåra for barns deltaking i ulike tekstkulturar endra seg som følgje av den teknologiske utviklinga, og artikkelen strekar dermed opp eit forholdsvis nytt forskingsfelt.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices?

De siste årene har det gått i retning av en raskere bokstavlæring i norske førsteklasser. Å introdusere bokstavene raskere kan endre undervisningspraksis mer generelt, ikke bare ved å frigjøre tid til mer individuelt tilpasset lese- og skriveopplæring, men også ved å gjøre det mulig for elever å begynne å lese og skrive tekster tidligere.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster

Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) er ikke nødvendigvis det samme.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 23.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Fagfellevurdert

Språk teller! Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke

Hvilken betydning har skrivning i matematikk? Er det sammenheng mellom måten elever uttrykker seg skriftlig på i forbindelse med oppgaveløsning i matematikk og elevenes matematikkforståelse?

Publisert: 09.04.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Fagfellevurdert

Skrivediskurser i norskfaget - en analyse av hvordan norsklærere gir skriveoppgaver på åttende trinn

Det er mange gode grunner til å vektlegge sjanger og sjangernormer i undervisningen. Det å mestre ulike relevante sjangre er en vesentlig del av det å være skriftkyndig, men det finnes også mange andre måter å jobbe med tekst i undervisning.

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo