Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Skriving (4)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (3)
  • Sonja Balci (1)
Artikkel

Hvorfor husker vi bedre når vi noterer med penn og papir?

Mye av skrivingen foregår digitalt helt fra start på barneskolen. Professor etterlyser mer kritisk tenkning på skjermbruken.

Publisert: 08.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Å skape behov for skriving

Doktorgradsarbeid viser at elevene bør skrive på skolen fordi de føler et behov for å skrive, og ikke fordi læreren sier at de skal skrive.

Publisert: 07.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Lærerstyrte skriveprosesser

Ny doktorgrad viser at lærerne ikke bare bør gi elevene skriverammer eller modelltekster, men la skrivearbeidet inngå i en lærerstyrt prosess på skolen

Publisert: 19.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i yrkesfaglige utdanningsprogrammer

Det skrives mye i yrkesfagene, og først og fremst for at elevene skal tilegne seg kunnskapsstoffet i faget.

Publisert: 22.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo