Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Kognitive vansker (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Peder Haug (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Sonia Muñoz Llort (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Kronikk

Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet.

Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet?

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo