Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (5)
  • Spesialundervisning (5)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Statped (2)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Eva Simonsen (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sveinung Wiig Andersen (1)
Fagfellevurdert

«Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie.

Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene.

Publisert: 17.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 2, 2016
Kronikk

Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert

Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning?

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Teknologi som inkluderer

Teknologi og digitale læringsressurser er blitt en del av hverdagen i norsk skole. Hva betyr dette for elever med særlige behov? Og på hvilken måte kan digitaliseringen av skolen bidra til inkludering?

Publisert: 01.11.2015 Hentet fra Statped
Artikkel

To søyler i en inkluderende skole

En inkluderende skole er mer enn fysisk plassering. Samspillet mellom den faglige, den sosiale og den kulturelle sfære må belyses og håndteres i skoler som ønsker å fremme en inkluderende praksis og et inkluderende læringsmiljø.

Publisert: 05.01.2015 Hentet fra Statped
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo