Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Organisering (13)
  • Spesialundervisning (13)
  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Læreplaner (3)
  • Motivasjon (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Statped (2)
  • Bedre skole (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Peder Haug (2)
  • Anne Lindblom (1)
  • Bente Ducrocq (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Ramona Hofsøy (1)
  • Siri Ante (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Artikkel

«Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring

Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Fagartikkel

Ny opplæringslov: Hva nå med spesialundervisningen?

Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning.

Publisert: 12.11.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Podcast

Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Publisert: 06.02.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

«Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden»

Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Frå tilpassa til universell opplæring

Forslaget til ny opplæringslov foreslår å ta ut viktige og innarbeidde omgrep i skulen og innføre nye, til dømes «universell opplæring». I beste fall vil endringane skape forvirring, i verste fall truar dei læraren sin autonomi og gjev elevar eit dårlegare tilbod.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Podcast

Lærerrommet: Hva er god spesialundervisning?

Hvorfor er det så lett å bli stigmatisert for en elev som får spesialundervisning?

Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering

Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Artikkel

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped.

Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Artikkel

Inkludering – et pedagogisk og moralsk prosjekt

All forskning om inkludering sier at det trengs mer kunnskap, utviklingsarbeid, dokumentasjon og bedre samarbeid mellom aktørene. Likevel sitter inkludering like mye i hjertet som i hodet.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Artikkel

En inkluderende skole

I Norge har vi bred politisk enighet om at grunnskolen skal være en inkluderende skole. Ledere og lærere i skolen slutter i all hovedsak lojalt opp om dette prinsippet. I den pedagogiske praksisen oppstår det likevel situasjoner hvor noen stiller spørsmål om skolen faktisk er inkluderende for alle elever.

Publisert: 25.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning

Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv.

Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia Vol 1. 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo