Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (4)

Artikkelforfatter

  • Christian Wendelborg (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Siv Vea Grønneberg (1)
  • Veerle Garrels (1)
Kronikk

Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid

Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert

Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning?

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo