Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Språkvansker (2)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Marianne Lind (1)
Podcast

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Autistiske småbarn kan ha større ordforråd enn man tror

Mange autistiske barnehagebarn strever med språk. Men nå viser ny forskning at man kan undervurdere disse barnas språkkunnskaper hvis man bare undersøker ordforrådet deres i én setting.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo