Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (10)
  • Språkvansker (10)
  • Barnehage (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (5)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Læringsbloggen (1)
  • Vetuva (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Hanne N. Hjetland (2)
  • Jannicke Karlsen (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Anna Steenberg Gellert (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Artikkel

Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga

Barn som kan mange ord og omgrep, blir flinkare til å føre samtalar når dei begynner på skulen. Desse barna har også lettare for å lære seg å lese og skrive.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience

Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.

Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Lær barn som mangler talespråk sosiale ord!

Et av de største problemene barn uten talespråk har, er mangel på sosial kontakt med andre barn. Å bygge opp et ordforråd på sin kommunikasjonsform, det være seg med f.eks. tegn, symboler på Ipad, eller andre teknologiske hjelpemidler, er derfor viktig for disse barna

Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Dansk — Artikkel

Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed

En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker.

Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagfellevurdert

Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål

Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk.

Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde?

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel

Adoptivbarn i risiko for språkproblemer

Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.

Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hva skjer i hjernen når toåringen lærer nye ord?

I annet leveår skjer språkutviklingen svært raskt. De fleste barn gjennomgår en såkalt «ordspurt» der de mangedobler ordforrådet sitt på bare noen måneder. Hva er det som gjør denne ordspurten mulig? En ny studie har undersøkt hva som skjer i hjernen hos barn før og etter ordspurten. Resultatene tyder på at evnen til å lære nye ord, men ikke evnen til å bearbeide gamle ord, blir vesentlig forbedret i perioden da ordforrådet vanligvis akselererer.

Publisert: 12.08.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo