Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Språkvansker (10)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Barnehage (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (10)

Artikkelforfatter

  • Kari-Anne B. Næss (3)
  • Liv Inger Engevik (2)
  • Marianne Lind (2)
  • Silje Hokstad (2)
  • Ane Hestmann Melle (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne-Lise Rygvold (1)
  • Bodil Nordbø (1)
  • Bård Uri Jensen (1)
  • Dorthe Hansen (1)
  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Gisela Håkansson (1)
  • Hilda Sønsterud (1)
  • Ingvild Røste (1)
  • Karoline Hoff (1)
  • Line Haaland-Johansen (1)
  • Linn Stokke Guttormsen (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Melaine Kirmess (1)
  • Monica I. N. Knoph (1)
  • Torunn Einbu (1)
  • Yuliya Haugland (1)
Fagfellevurdert

Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis

Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Fagfellevurdert

Norske normer for OASES-A - et kartleggingsverktøy for voksne som stammer

OASES er et kartleggingsverktøy som har til hensikt å kartlegge hvordan ulike sider av en persons liv påvirkes av stamming. I denne artikkelen presenteres en oppsummering av normeringsarbeidet for OASES for voksne (OASES-A).

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2018
Fagfellevurdert

Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?

ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Fagfellevurdert

Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?

Språklige ferdigheter virker inn på mulighetene til sosial samhandling, selvbestemmelse og aktiv deltakelse i lek- og læringssituasjoner. Barn med Down syndrom er i risiko for utvikling av språkvansker og har derfor behov for tilpassede og systematiske språkstimuleringstiltak. Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hvilke prioriteringer som gjøres knyttet til språkstimuleringstiltak for barn med Down syndrom.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne

For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Svensk — Fagfellevurdert

Språkstörning – med utgångspunkt i grammatiska utvecklingsstadier

Barn med språkforstyrrelser har problemer med å tilegne seg førstespråket sitt - til tross for normal hørsel og normale kognitive evner. Tverrspråklig forskning om grammatiske problemer har vist at problemene ser ulike ut i ulike språk.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen i skolen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Interaktion mellem logopæd, forældre og barn ved præsentation af sprogaktiviteter

Denne artikkelen setter fokus på logopeders interaksjon med foreldre og barn om aktiviteter til språktrening i hjemmet. Ut fra en konversasjonsanalytisk tilnærming undersøker Dorthe Hansen to forskjellige måter å presenterer språkaktiviteter på i interaksjonen mellom de tre partene.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2016
Fagfellevurdert

Spesifikke språkvansker – en begrepsavklaring

Denne artikkelen gir en kort oversikt over fagfeltet spesifikke språkvansker per i dag.

Publisert: 09.02.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo