Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)

Artikkeltema

  • Språkvansker (10)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Engelsk (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (9)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Bjørke (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Hege Christin Eknes (1)
  • Helg Fottland (1)
  • Hilda Sønsterud (1)
  • Jan Hammer (1)
  • Kari Hole (1)
  • Marit Haugen (1)
  • Ragnhild Rekve Heitmann (1)
  • Snorre A. Ostad (1)
  • Tormod Stauri (1)
Fagartikkel

Elever som stammer

Denne artikkelen er todelt og vil først beskrive en lærer i møte med en elev som stammer. I den andre delen blir det beskrevet hvilken kunnskap forfatterne mener skoleverket og førstelinjetjenesten bør ha.

Publisert: 22.09.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Hvorfor urolig, frustrert eller sint? Språk og atferdsvansker sett i et minoritetsspråklig perspektiv

Stadig flere barn som begynner i barnehage, har minoritetsspråklig bakgrunn. De fleste av disse barna tilegner seg det norske språket godt nok til at de senere klarer seg igjennom det norske skolesystemet, men ikke alle. De kan dermed stå i fare for å mislykkes i en stadig mer krevende skolehverdag. Denne artikkelen handler om hvordan barnehagen med tidlig og god språkstimulering kan være med på å forhindre dette.

Publisert: 01.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Strukturert begrepstrening for elever med spesielle behov

Denne artikkelen tar for seg hvilken effekt strukturert begrepsopplæring kan ha for elever med sammensatte lærevansker i tillegg til språkvansker i videregående skole. Den omhandler elever som mottar et spesialpedagogisk undervisningstilbud i en forsterket avdeling og har mål om tilrettelagt arbeid på sikt.

Publisert: 21.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Naturlig småbarnsstotring eller begynnende stamming

Førskolebarn i 2–5-års alderen er i sin mest aktive utviklingsvekst, og de har ofte brudd i talen i mindre eller større grad. Det som kan karakteriseres som normal ikke-flytende tale, ofte kalt småbarnsstotring eller småbarnshakking går som oftest over av seg selv. Det kan imidlertid være vanskelig å skille normal småbarnsstotring fra begynnende stamming.

Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Gjentatt høytlesing og dialog som forarbeid

Denne artikkelen tar for seg ord- og kunnskapslæring for minoritetsspråklige barn og barn med språklige og kognitive vansker. Ved å gi disse barna bedre forkunnskaper om ord og innhold de møter, vil dette kunne øke mulighetene for at barna vil kjenne igjen, forstå og få bedre utbytte av undervisningen.

Publisert: 07.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

«Jeg er slem fordi jeg ikke klarer å snakke»

Denne artikkelen gir en kort presentasjon av hvordan vi kan forstå og hjelpe barn med selektiv mutisme. Artikkelens hovedfokus rettes mot miljøets rolle og hvordan voksne kan minske, men også risikere å opprettholde og forsterke barnets angst og taushet. Ettersom forfatteren selv er far til en gutt med selektiv mutisme, inneholder artikkelen også erfaringskunnskap.

Publisert: 14.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Språktiltak for å fremme god leseforståelse

Denne artikkelen handler om hvordan man kan bruke systematisk begrepslæring som metode organisert i gruppe for barn med språkvansker. Artikkelforfatteren, som arbeider som logopedi PP-tjenesten, er ofte i kontakt med barn som på ulike måter strever med språket og kun har gode erfaringer med å jobbe på denne måten.

Publisert: 02.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Fonologisk bevissthet og matematikkvansker

Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering).

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Dysleksi og læring - Historien om Kalle

Artikkelen presenterer skoleeleven Kalle, som har dysleksi. Det fokuseres på hans språklige innsats i skolearbeidsøkter, samt på hva gutten lærer av å delta i slik virksomhet. Informasjon om Kalle er innhentet ved hjelp av videoopptak, intervjuer, observasjonsnotater, innsamlede elevtekster og rapport fra PP-tjenesten. Resultatene dokumenterer store behov for tidlig, helhetlig kartlegging av elever med lese- og skrivevansker. Barn som Kalle må få spesialhjelp fra skolestart for å unngå at de utvikler uoverstigelige faglige og personlige problemer.

Publisert: 14.12.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo