Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (6)
  • Studieforberedende (6)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Naturfag (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Acta Didactica (1)
  • NorDiNa (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Bjarne Røsjø (1)
  • Eldri Scheie (1)
  • Elisabeth Iversen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Majken Korsager (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Podcast

Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?

En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

De unge stemmene i klimasaken

Elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik for klimaet. Mye er sagt om hvordan foreldre og lærere bør møte dette engasjementet. Men hva sier de unge selv?

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Natursti i naturfag på videregående skole: En studie av postene og elevenes erfaringer fra en natursti om radioaktivitet og stråling

Natursti kan være et interessant virkemiddel i naturfagundervisningen, dersom naturstien og dens poster blir tilfredsstillende utformet. Denne artikkelen utforsker en natursti som ble gjennomført for en naturfagklasse fra en videregående skole. Artikkelen gransker naturstiens poster og hvordan et utvalg av elever erfarer naturstien.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 1/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Students and education for sustainable development – what matters? A case study on students’ sustainability consciousness derived from participating in an ESD project

Denne artikkelen presenterer en kvalitativ case-studie som utforsker hvordan elevers deltakelse i et prosjekt om bærekraftig utvikling påvirker deres bærekraftbevissthet.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Artikkel

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. – Vi sparte nesten 100 000 kroner det første året. Disse ungdommene ga virkelig gode råd, sier fabrikksjef Karl Peter Johansen.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo