Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Studieforberedende (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Motivasjon (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Fjeldseth Røys (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel

Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen?

Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Artikkel

Jentene minst fornøyd, guttene slutter

Langt flere jenter enn gutter sliter med livene sine når de begynner på videregående, ifølge en fersk studie. Hvorfor er det da flest gutter som dropper ut fra skolen?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra NTNU
Omtale

- Ikke de ambisiøse jentene som sliter mest psykisk

Det er ikke de ambisiøse ungdommene som sliter mest med psykiske helseplager, viser årets Ungdata-rapport. Det er tvert i mot de som er dårligst integrert i skolen, familien og på fritidsarenaen som er mest plaget.

Publisert: 20.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo