Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samfunnsfag og historie (13)
  • Studieforberedende (13)
  • Ungdomstrinn (6)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Læreplaner (3)
  • Vurdering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Acta Didactica (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Nora E. Hesby Mathé (3)
  • Thomas Ringen Eide (2)
  • Trond Heum (2)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Kari Repstad (1)
  • Mikael Berg (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Pål Repstad (1)
  • Toril Haugen (1)
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagfellevurdert

Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap: Ein kvalitativ studie av sosiale klasseskilje i norsk vidaregåande skule

Korleis vi kan tilpasse ferdigheitssida i samfunnskunnskap betre til alle elevar, slik at ferdigheitskrava vert forstått og elevane får rettleiing i å finne meiningsfulle deltakingsformer i eigne samfunnsliv?

Publisert: 26.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Artikkel

Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko

Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule

Kva betyding har klassebakgrunn for tileigning av ferdigheiter i kritisk tenking i samfunnskunnskapsundervising? Studien søker å gje eit bidrag til norsk forsking som har vist at sosial klasse har betyding for unges utdanning, men som ikkje har gått nærmare inn på skulekonteksten i særskilde fag.

Publisert: 12.11.2021 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift Vol. 5, 5/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching

Med den hensikt å konstruere historiske narrativ i et undervisningsinnhold, trenger lærere tilgang til tankebegreper. Denne artikkelen undersøker, i historieundervisning i svensk videregående skole, hvordan ulike kombinasjoner av tid og rom kan utgjøre slike tankebegreper.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagartikkel

Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær?

Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien.

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Omtale

Skal lære elevar kjeldekritikk

Sanning, alternative fakta eller fake news? Kjeldekritikk står sentralt når norgeshistorie.no lanserer ein ny modul neste år. Sida rettar seg spesielt mot lærarar og elevar i vidaregåande skule.

Publisert: 19.07.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Gi ungdom trening i å forstå politisk kommunikasjon

Funn i ny studie av ungdommers forhold til politikk i sosiale medier gir viktig innsikt for samfunnsfaget i skolen, mener forsker.

Publisert: 12.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Vurdering i historiefaget

I forskrift til opplæringsloven står det at standpunktkarakter skal settes på et bredt vurderingsgrunnlag. Spørsmålet blir da hva dette innebærer i praksis og hvordan man kan skape bredde i vurderingsgrunnlaget i historiefaget.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel

Bildets betydning for begrepslære

I helklasseundervisningen er bilder verdifulle ressurser i læreres arbeid med å utvikle elevenes begrepsforståelse. Å la bilder få en faglig funksjon er langt mer utfordrende når elevene selv produserer tekster.

Publisert: 21.08.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Begrepsforståelse i samfunnsfag - Hva vil vi med begrepene?

Å forbedre begrepsforståelsen er en sentral oppgave for lærere i samfunnsfag. Forskning viser at arbeid med fagspråk er nært knyttet til og fremmer læring, men vi har lite kunnskap om hvordan lærere jobber med begrepene i samfunnsfagundervisningen.

Publisert: 28.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Fellesfaget samfunnsfag i videregående skole - Noen elevsynspunkter

«Samfunnsfaget er et lett fag i forhold til de fleste andre fagene. Det er lettere å forstå fordi det handler om det samfunnet vi lever i. Jeg liker at man kan komme fram til svaret uten å se i en fasit. Alle kan være med på å komme fram til svaret.»

Publisert: 03.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo