Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (9)
  • Tester og kartlegging (9)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NIFU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Alexandra Halsan (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hanna Huglen Revheim (1)
  • Henning Jakhelln (1)
  • Jon Frode Blichfeldt (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Svein Sjøberg (1)
  • Svein Østerud (1)
  • Trond Welstad (1)
Artikkel

Meiner pandemien har endra skulen for framtida

Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan fremtidens voksne nok om digital teknologi?

Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skal utvikle kunnskapsgrunnlag til oppvekst- og utdanningssektoren

Kunnskapsdepartementet har besluttet at Norge skal delta i den fjerde gjennomføringen av TALIS og TALIS 3S.

Publisert: 25.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Er naturfag i trøbbel?

En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter

Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Hva kan norsk skole lære av PISA-vinneren Finland?

Finland har vært gode til å skape strukturelle ordninger som gjør at de enkelte faktorene virker sammen. Skolene må bestrebe seg på å være solid forankret i lokalmiljøet. Foreldrene må ha tillit til lærere. Ikke minst må lærerne erkjenne sitt samfunnsoppdrag fullt ut.

Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016
Fagartikkel

Hva PISA-testen måler

PISA-testen legger premissene for norsk skolepolitikk og for folks bilde av kvaliteten i norsk skole. Men det synes å være store uklarheter om hva PISA faktisk måler. Dette kan gi grobunn for grunnleggende misforståelser. I denne artikkelen ønsker jeg å stille spørsmålet: Hva er det PISA måler? Når man skal vurdere dette, er det rimelig å ta utgangspunkt i hva OECD i sine publikasjoner og presentasjoner helt fra 1999 fram til i dag selv hevder at de måler:

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Om gyldig forskning og bruk av forsknings- og testresultater

John Hatties Visible Learning blir stadig referert til blant forskere, journalister og skolefolk. Mange bruker undersøkelsen til å slå fast en gang for alle «hva som virker» innenfor undervisningen. Men undersøkelser som dette er gjerne heftet med mer usikkerhet enn det man tror, og mulighetene for å bruke dem feil, er mange.

Publisert: 13.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Kronikk

Når PISA tar styringen

PISA-undersøkelsene kan komme til å dreie verdigrunnlaget i norsk skole uten grunnlag i noen som helst lovhjemmel. Dette er et problem man vil møte – helt uavhengig av hvor velegnede, representative eller holdbare disse undersøkelsene måtte være.

Publisert: 02.04.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo