Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Pedagogiske program (4)
  • Tester og kartlegging (4)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Inger Vigmostad (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Steinar Sund (1)
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert

«Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning

I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt.

Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Artikkel

Kritisk blikk på tidlig innsats

Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Leter etter problemer hos barna

Usikkerhet rundt begrepet tidlig innsats fører til at barnehagelærere leter etter vansker hos barna som de ikke trenger.

Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Første steg 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo