Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (8)
  • Tester og kartlegging (8)
  • Vurdering (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Organisering (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærervurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • forskning.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Guri A. Nortvedt (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Leiv Sem (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Ole Petter Vestheim (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke † (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Professor Tine S. Prøitz skal lede nytt offentlig utvalg

– Et viktig arbeid, sier Prøitz om utvalget som skal evaluere nasjonale prøver i skolen.

Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser – en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver

Siden nasjonale prøver ble innført i Norge i 2004, har de blitt til dels kraftig debattert i ulike typer medier. Gjennom en historisk tekstanalytisk tilnærming til et utvalg artikler har vi undersøkt hvordan nasjonale prøver er presentert i norske riks- og regionaviser i perioden 2004–2017.

Publisert: 05.05.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 5/2019
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagfellevurdert

«Det er et verktøy, ikke sant, for oss?» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014–2017

I 2014 ble andre generasjon av de statlige kartleggingsprøvene i regning tatt i bruk på 1.–3. trinn i småskolen i Norge. Disse prøvene skal brukes til å identifisere elever som kan ha behov for ekstra oppfølging, og skal i tillegg brukes til vurdering for læring med identifiserte elever. Hva viser kartleggingsprøvene og hvordan jobber lærerne med planlegging og oppfølging av dem?

Publisert: 22.11.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Artikkel

– Nasjonale prøver endrer den norske skolen

Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Nytt senter for læringsanalyse

Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse.

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo