Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (9)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Tester og kartlegging (11)
  • Vurdering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Organisering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (11)

Artikkelforfatter

  • Anne Arnesen (1)
  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Christian Thue Bjørndal (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Kjell Lars Berge (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
  • Tor Midtbø (1)
  • Vegard Kvam (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter

8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret.

Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon

Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger av prestasjoner og ferdigheter.

Publisert: 15.11.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett?

Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer.

Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål

KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger.

Publisert: 08.04.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Urettferdig sensur på eksamen

KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen

Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel

– PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde

Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid

Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig.

Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen

Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for.

Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo