Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Spesialundervisning (4)
  • Tilpasset opplæring (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Hørselsvansker (2)
  • Kognitive vansker (1)
  • Muntlig språk (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Ann Karin J. Grimholt (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Bjørg Rasmussen Hinze (1)
  • Lill-Johanne Eilertsen (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god IOP?

Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring

Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Artikkel

– Endelig anerkjennes norsk tegnspråk

– Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen.

Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ulik tegnspråkpolitikk i naboland

Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo