Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (6)
  • Forskning og metode (6)
  • Ungdomstrinn (6)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NIFU (1)
  • Paideia (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Lars Bjørke (1)
  • Magnus Heie (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Peder Haug (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Podcast

Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?

En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.

Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvor store er klassene i norsk grunnskole?

I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen.

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Blogg

Lærere og forskere på samme lag: Etablering av fagnettverk i kroppsøving

Lærere og forskere skal jobbe tett med å utvikle kroppsøvingsfaget.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Dømt til å mislykkast i mobbearbeidet?

Ny forsking frå Læringsmiljøsenteret viser store skilnadar i førekomsten av mobbing mellom norske skular.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo