Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Naturfag (7)
  • Ungdomstrinn (7)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Engelsk (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Skrivesenteret (1)
  • Titan.uio.no (1)

Artikkelforfatter

  • Magnus Heie (2)
  • Bjarne Røsjø (1)
  • Bård Knutsen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Erik Knain (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Trude Nilsen (1)
Artikkel

Naturfag i trøbbel: Dyktige lærere motvirket tilbakegang i naturfag

Norske ungdomsskoleelever har over tid prestert langt svakere i naturfag enn elever i Sverige og Finland. Forskning viser at lærerne har motvirket tilbakegang i elevenes naturfagprestasjoner til tross for mange utfordringer.

Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Er naturfag i trøbbel?

En fersk internasjonal undersøkelse viser at norske ungdomsskoleelever har mye lavere kompetanse i naturfag enn elevene i våre nordiske naboland. På 9. trinn ligger vi ett år bak Sverige og faktisk to år bak Finland, fremhever forskerne bak den norske delen av undersøkelsen.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. – Vi sparte nesten 100 000 kroner det første året. Disse ungdommene ga virkelig gode råd, sier fabrikksjef Karl Peter Johansen.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Er planeter eller stjerner størst? Mange norske elever vet ikke svaret på dette

OsloMet-forskere har undersøkt norske ungdomsskoleelevers kunnskap om grunnleggende astronomi. – Overraskende og bekymringsverdig, sier en av forskerne om resultatene.

Publisert: 29.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet

Hvordan opplevde og responderte høytpresterende elever på tiende trinn da naturfagundervisningen ble delt inn i prestasjonslike elevgrupper?

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagartikkel

Skriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag

Å skrive forsøksrapporter i forbindelse med forsøk og ulike former for feltarbeid er en sentral del av tekstarbeidet i naturfag.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel

Digital skolehverdag øker lærerens betydning

Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.

Publisert: 15.01.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo