Artikkel Forsoning i klasserommet Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene. Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Skolesystem uten kulturell forankring Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling. Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Nytt tastatur til truede samiske språk Fra og med i dag kan alle sørsamer, lulesamer og enaresamer bruke datamaskiner til å skrive på eget språk like raskt og effektivt som på norsk eller engelsk. Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Reaidu – nytt nettverktøy for lærere og studenter For å gi lærere og lærerstudenter bedre undervisningsverktøy om samer som urfolk i Norge, lager UiT nettstedet Reaidu. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel - Internatskolene endret det samiske språket Internatskolene i nord skapte varige endringer i det samiske språket, viser ny forskning fra UiT Norges arktiske universitet. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel – Lærer mer med lávvu-matematikk Johan Nikolai Triumf likte ikke matematikk før han fikk jobbe praktisk med faget. Nylig underviste tiendeklassingen andre elever i lávvu-matematikk under Forskningsdagene i Tromsø. Publisert: 29.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Utviklet unik kommunikasjon gjennom lek Tospråklige samiske barn har gjennom flere generasjoner utviklet en helt egen måte å kommunisere på gjennom rollelek. Publisert: 05.04.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet