Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (16)

Artikkeltema

  • Utviklingsforstyrrelser (16)
  • Språkvansker (5)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • ADD/ADHD (3)
  • Barnehage (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Autisme (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Folkehøgskole (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (4)
  • Psykologi i kommunen (4)
  • Barn (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari-Anne B. Næss (2)
  • Liv Inger Engevik (2)
  • Nils Kaland (2)
  • Silje Hokstad (2)
  • Anja Jøndal Digranes (1)
  • Anne Dorthe Tveit (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne-Stine Dolva (1)
  • Bodil Nordbø (1)
  • Camilla Askevold Særsten (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Ellen Berg Svendby (1)
  • Elvira Svartaas (1)
  • Hilda Sønsterud (1)
  • Kjersti Wessel Jevne (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marit Kollstad (1)
  • Melaine Kirmess (1)
  • Ragnhild Haugli Bråten (1)
  • Roald Undlien (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Susanna Sten-Gahmberg (1)
  • Synne Nese Skarsaune (1)
  • Torunn Einbu (1)
  • Yuliya Haugland (1)
  • Øyvind Førland Standal (1)
Fagfellevurdert

Å tenke nytt om inkludering – om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming

Det å tenke nytt om inkludering må først og fremst innebære en forståelse av mangfoldige måter å være i verden på, og ta inn at det ikke finnes en standard måte man kan være i, gjøre i eller føle fellesskap og tilhørighet.

Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

The Norwegian Folk High School – A Springboard to Adult Life for Students with Downs Syndrome

De siste årene har det vært en økning i antallet elever med funksjonshemninger på folkehøgskoler i Norge og de andre nordiske landene. Likevel er det begrenset kunnskap om elevenes egne erfaringer med hva de har oppnådd og hvordan det har hatt betydning for deres vei mot å bli voksen.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Fagfellevurdert

Unge uføre og veien til uføretrygd

Det har vært en økende innstrømming til uføretrygd blant unge de siste tiårene. Andelen uføretrygdede i aldersgruppen 18–29 har økt fra 0,8 prosent i år 2000 til 2,5 prosent i 2020.

Publisert: 24.05.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 39) 1/2022
Fagfellevurdert

PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen

Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagfellevurdert

«Det er gøy å løpe med venner» - Elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving

Hvilke erfaringer har elever med utviklingshemminger med kroppsøvingsfaget? Denne artikkelen utforsker elevenes erfaringer.

Publisert: 04.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Fagfellevurdert

Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen

Fordi autismen kommer noe annerledes til uttrykk hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn, kan fagfolk ha vansker med å identifisere den. I denne artikkelen rettes søkelyset mot jenter og kvinner med en høytfungerende autismespekterdiagnose (ASD). Den siste tids undersøkelser av kvinner med ASD kan gi fagfeltet ny og verdifull kunnskap.

Publisert: 10.04.2019 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert

AD/HD –beskrivelse av diagnose og eksempler på tiltak for elever i grunnskolen

Barn i den norske enhetsskolen har rett på en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Dette er ledestjerner som i seg selv er vanskelig å oppnå, men når barn og unge har en utfordring eller diagnose, bør tiltak som iverksettes springe ut fra kompetanse om det enkelte barn og deres behov. Barn og unge med diagnosen AH/HD er ulike, men enkelte kan ha behov for særskilt tilrettelegging for at de skal få en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Faglige og sosiale tiltak kan derfor være avgjørende for deres livskvalitet og læring.

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2019
Fagfellevurdert

Norske normer for OASES-A - et kartleggingsverktøy for voksne som stammer

OASES er et kartleggingsverktøy som har til hensikt å kartlegge hvordan ulike sider av en persons liv påvirkes av stamming. I denne artikkelen presenteres en oppsummering av normeringsarbeidet for OASES for voksne (OASES-A).

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2018
Fagfellevurdert

Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?

ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Fagfellevurdert

Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område?

Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever.

Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert

Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?

Språklige ferdigheter virker inn på mulighetene til sosial samhandling, selvbestemmelse og aktiv deltakelse i lek- og læringssituasjoner. Barn med Down syndrom er i risiko for utvikling av språkvansker og har derfor behov for tilpassede og systematiske språkstimuleringstiltak. Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hvilke prioriteringer som gjøres knyttet til språkstimuleringstiltak for barn med Down syndrom.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Fra åpen dør til å stange hodet i veggen. Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid når barna og de unge har en sjelden diagnose

Skolen har fortsatt et stort forbedringspotensial når det gjelder å skape et skole-hjem-samarbeid som er tuftet på gjensidighet, myndiggjøring og ressursorientering. En økt bevissthet om hvordan en kan skape et bedre skole-hjem-samarbeid er viktig i dagens praksisfelt, men også i lærerutdanning og etterutdanning av lærere.

Publisert: 23.08.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Fagfellevurdert

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen i skolen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo