Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (10)
  • Lærerutdanning (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Barnehage (2)
  • Ledelse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Matematikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)
  • Uniped (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Berit Emstad (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Marianne Maugesten (1)
  • Marit Wergeland-Yates (1)
  • Merete Føinum (1)
  • Nils Rune Birkeland (1)
  • Rachel Jakhelln (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Torbjørn Lund (1)
  • Tove Seiness Hunskaar (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Fagfellevurdert

Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet

Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped 3/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Abstract

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 2/2020
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1/19
Fagfellevurdert

Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen

Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere.

Publisert: 18.04.2019 Hentet fra Uniped 2/2019
Fagfellevurdert

Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?

I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet?

Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped 1/2017
Fagfellevurdert

Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har?

Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. I denne undersøkelsen har man sett spesielt på den faglig-profesjonelle mentor-støtten. Funnene viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, nr 2/2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) 1/2016
Fagfellevurdert

Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning – utvikling i kunnskapskulturen

Hvordan deler lærere sin kunnskap med kollegaer når de er under videreutdanning? - Det er avgjørende å utvide utprøvingsarenaen til også å innebefatte personalrommet i tillegg til klasserommet.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica 1/2015
Fagfellevurdert

Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt

Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor.

Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo