Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (3)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (3)
  • Kollegaveiledning (2)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Ledelse (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (1)
  • Merete Føinum (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 01.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagfellevurdert

Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har?

Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. I denne undersøkelsen har man sett spesielt på den faglig-profesjonelle mentor-støtten. Funnene viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, nr 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo