Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Forskning og metode (4)
  • Lærerutdanning (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Yrke (4)
  • NIFU (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Bø Morud (2)
  • Klara Lillevik Rokkones (2)
  • Mariann Tvetene (2)
  • Marit Engum Hansen (2)
  • Anna Hagen Tønder (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Silje Andresen (1)
Fagartikkel

Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag

Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel

Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing?

Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen.

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Artikkel

Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag

NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel

Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister

Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Fagartikkel

Kan tre lys tenna heile lærarstaben? YRKESFAGLÆRARLØFTET SOM SKULEUTVIKLING

Endeleg er det yrkesfaglærarane sin tur. Yrkesfaglærarløftet (YFL) skal bidra til å heva kompetansen til yrkesfaglærarane. Ikkje berre for dei som deltek på vidareutdanningstilboda, men også for dei andre lærarane på skulen. Korleis er dette mogleg å få til?

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 2/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Omtale

Tett på yrkesopplæringen

Inneholder både forskernes og yrkesfaglærernes egne stemmer.

Publisert: 02.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo