Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing? Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen. Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Fagartikkel Kan tre lys tenna heile lærarstaben? YRKESFAGLÆRARLØFTET SOM SKULEUTVIKLING Endeleg er det yrkesfaglærarane sin tur. Yrkesfaglærarløftet (YFL) skal bidra til å heva kompetansen til yrkesfaglærarane. Ikkje berre for dei som deltek på vidareutdanningstilboda, men også for dei andre lærarane på skulen. Korleis er dette mogleg å få til? Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 2/2020
Engelsk — Fagfellevurdert Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"? Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Omtale Tett på yrkesopplæringen Inneholder både forskernes og yrkesfaglærernes egne stemmer. Publisert: 02.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet