Engelsk — Fagfellevurdert School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har? Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning. Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert Profesjonelle læringsfellesskap for lærere i videreutdanning – utvikling i kunnskapskulturen Hvordan deler lærere sin kunnskap med kollegaer når de er under videreutdanning? Det er avgjørende å utvide utprøvingsarenaen til også å innebefatte personalrommet i tillegg til klasserommet. Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015