Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (5)
  • Lærerutdanning (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (5)

Artikkelforfatter

  • David Lansing Cameron (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Marit Wergeland-Yates (1)
  • Nils Rune Birkeland (1)
  • Peter Arbo (1)
  • Rachel Jakhelln (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Torbjørn Lund (1)
  • Tove Seiness Hunskaar (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
Fagfellevurdert

Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren

Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres.

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagfellevurdert

Livslang læring – fra slagord til reform

I dag er det bred enighet om nødvendigheten av livslang læring. Det er imidlertid ulike oppfatninger av hva begrepet betyr. Det gis også forskjellige begrunnelser for hvorfor det er viktig å satse på livslang læring. Følgelig er det heller ingen enighet om hvordan livslang læring bør realiseres, og hvordan gjennomførte reformer skal vurderes.

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Fagfellevurdert

Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet

Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte barnehager.

Publisert: 15.01.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 3/2019
Fagfellevurdert

Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen

Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere.

Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert

Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler

Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom?

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo