Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Voksenopplæring (7)
  • Mangfold og integrering (6)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Kari Byklum (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper

Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi burde av og til ha koblet på politiet, men det tør vi ikke

- Et feiltrinn der kan bety døden for den utsatte. Det har vi ikke turt, forteller en ansatt ved voksenopplæringen i en ny NIBR-rapport om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Målrettede tiltak i kommunene kan få flere flyktninger i jobb

OsloMet har gjennomført første fase av et større evalueringsoppdrag for IMDi, der tiltak i åtte kommuner har blitt evaluert. De fleste av de åtte prosjektene har foreløpige resultater som peker i positiv retning.

Publisert: 23.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden

Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport.

Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo