Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (19)

Artikkeltema

  • Voksenopplæring (19)
  • Mangfold og integrering (10)
  • Norsk som andrespråk (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Naturfag (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Arbeidsliv i Norden (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Lesesenteret (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (2)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Berit Kvam (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Kari Byklum (1)
  • Katarina S. Hundal (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Sigridur Vilhjalmsdottir (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Stig Nøra (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper

Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vi burde av og til ha koblet på politiet, men det tør vi ikke

- Et feiltrinn der kan bety døden for den utsatte. Det har vi ikke turt, forteller en ansatt ved voksenopplæringen i en ny NIBR-rapport om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norskopplæring for voksne: – Bruk det du har, uansett språk!

– Transspråking krever at læreren tør å slippe taket i faget og språket hun kan godt og er mer detektiv enn lærer. Da kan magi oppstå! sier forsker Joke Dewilde.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Med flerspråklige assistenter i voksenopplæringa

Tradisjonelt har mye av opplæringen for voksne innvandrere foregått med norsk som eneste opplæringsspråk. De siste årene har mange lærere og forskere satt søkelyset på transspråking, det vil si å ta i bruk hele det språklige repertoaret til deltakeren i en opplæringssituasjon. I samarbeid med flerspråklige assistenter kan man realisere dette i praksis.

Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Målrettede tiltak i kommunene kan få flere flyktninger i jobb

OsloMet har gjennomført første fase av et større evalueringsoppdrag for IMDi, der tiltak i åtte kommuner har blitt evaluert. De fleste av de åtte prosjektene har foreløpige resultater som peker i positiv retning.

Publisert: 23.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger

Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest.

Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Fire av ti unge flyktninger strever psykisk

42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge.

Publisert: 07.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Innelåste og ensomme: Kvinner diskrimineres i fengsel

En ny rapport viser at kvinner fremdeles har dårligere soningsforhold enn menn. Politikere og kriminalomsorgen har lenge ønsket en endring. – Det er et spørsmål om penger, sier jussprofessor Ragnhild Hennum.

Publisert: 04.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Hardt arbeid å gå fra rus til arbeidsliv

I sin doktorgradsavhandling har Ragnhild Fugletveit (bildet) intervjuet 15 tidligere rusmisbrukere for å finne ut hvordan de har klart å gå fra et liv i rus til et liv som stabile arbeidstakere. De fortalte om en tøff prosess for å komme dit de er i dag.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Innsatte i norske fengsler har knapt tilgang til planter og trær

Og verst er det for kvinnelige innsatte.

Publisert: 19.09.2018 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden

Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport.

Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forskningsbasert studieteknikk på 1-2-3

Hvordan du bør jobbe som student? Her kan du lese forskningsbaserte læringsteknikker utviklet ved UiT Norges arktiske universitet. Rådene angår både konkrete studieteknikker og mer generelle råd for din studiesituasjon.

Publisert: 21.08.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Er vi på rett vei med voksenopplæringen?

Flere voksne enn før har bekymringsfullt svake ferdigheter i lesing og hverdagsmatematikk, selv om grunnleggende ferdigheter har vært et satsingsområde på skolen og i voksenopplæringen. Opplæringstilbudene for voksne bør må bli bedre tilpasset enkeltpersonene, mener forsker ved Lesesenteret.

Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Overraskende mange voksne i Norden har svake lese- og regneferdigheter

Utfordringen for politikerne er å sikre utviklingsmuligheter til de to millioner voksne med for svake ferdigheter til å klare seg i arbeids- og samfunnsliv. Det sier Anders Rosdahl, forskningsleder ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og dansk representant i nettverket som har utarbeidet den første nordiske PIAAC rapporten.

Publisert: 21.05.2015 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Artikkel

Hvem deltar i voksenopplæringen?

Hvem deltar i grunnopplæring for voksne, hvordan er opplæringen organisert og hva skjer med de som fullfører utdanningen? Dette er noen av spørsmålene som NOVA har undersøkt i en kartlegging av voksne i grunnopplæringen.

Publisert: 05.06.2013 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo