Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Læremidler (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Studieforberedende (3)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • NorDiNa (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Morten Stene (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU)

Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Artikkelen presentere et forskningsprosjekt der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Fagartikkel

Hvordan yrkesretting og relevans praktiseres i fellesfagene

En utredning viser at de fleste lærere bruker et annet repertoar av arbeidsmetoder når de underviser fellesfagklasser i yrkesfag enn det de bruker i studiespesialiserende klasser. Yrkesretting kan øke gjennomføringsgraden når en dyktig lærer klarer å gjøre undervisningen relevant. Men med mislykkede forsøk på yrkesretting risikerer man bare å gjøre vondt verre for de svakeste elevene.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Artikkel

Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs

Analysene i denne caserapporten viser hvor viktig det er å bruke varierte læremidler og ressurser i algebra for å skape forståelse for elevene. Den viser også at oppgaveløsning med digitale læremidler ga mer dynamiske interaksjonsformer og noe mer engasjement hos elevene.

Publisert: 26.05.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

YouTube i klasserommet økte motivasjonen

Da elevene som skulle bli snekkere fikk bruke YouTube på skolen, ble de mer motivert til å gjøre det bedre i engelsk.

Publisert: 02.09.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo